Naar hoofdinhoud

Nieuws

IBKI voert vernieuwd examen APK-keurmeester in

IBKI heeft, met instemming van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW, het APK-examen vernieuwd. Het vernieuwde examen wordt per 1 oktober 2024 ingevoerd.

IBKI, het exameninstituut voor de mobiliteitsbranche, heeft het Bureau voor Toetsen & Beoordelen (BTB) in 2023 onderzoek laten doen naar de kwaliteit van het examen ‘APK-keurmeester worden’. BTB voerde een toetstechnische analyse uit en deed aanbevelingen voor verbeteringen. Het onafhankelijke bureau concludeerde dat het examen valide is - anders gezegd: het meet wat het volgens de Europese richtlijn 2014/45 moet meten -, maar stelde ook vast dat het betrouwbaarder kan: het examen moet tot een eerlijker beoordeling van de kandidaat-keurmeester leiden. Dat is mogelijk door ‘breder te meten’ en meer vragen te stellen.

Belangrijkste wijzigingen
IBKI heeft de aanbevelingen van BTB overgenomen. Het huidige examen bestaat voor APK1 (bedrijfsauto’s), APK2 (personenauto’s) en APK3 (landbouwvoertuigen) uit drie delen. Dat gaat veranderen. De belangrijkste wijzigingen, voor alle categorieën, zijn het vervallen van het tweede deel van het examen  - de zogenaamde praktijkervaringsvragen - en het samenvoegen van de huidige onderdelen van het derde examendeel (‘keuringspraktijk’).

Voor dit derde examendeel wordt straks één resultaat behaald en niet langer acht (APK2) of zes (APK1 en APK3), die in het huidige examen alle afzonderlijk ‘voldoende’ moeten zijn. Het vernieuwde examen bestaat voor alle categorieën uit een theoriedeel (‘wettelijke voorschriften en procedures’) en een praktijkdeel (‘keuringspraktijk’). Een kandidaat verkrijgt zijn bevoegdheid als voor beide delen een voldoende is behaald. Voor APK2 geldt dat kandidaten daarnaast voldoendes moeten behalen voor opdrachten over remvertraging en roestschade.

Hogere slagingspercentages
Het nieuwe examen zal niet alleen kwalitatief beter zijn, maar leidt naar alle waarschijnlijkheid ook tot hogere slagingspercentages. IBKI verwacht dat de branche hier blij mee zal zijn, maar benadrukt dat dit nooit voorop heeft gestaan. Het ging in de eerste plaats om verbetering van de betrouwbaarheid van het examen, waarbij het mooi zou zijn als de slagingspercentages verbeteren. Maar het is niet zo dat het examen makkelijker wordt. Kandidaten moeten tijdens het examen nog steeds laten zien over die kennis en vaardigheden te beschikken die de APK-richtlijn voorschrijft. De vragen en de opdrachten worden niet eenvoudiger. Kandidaten moeten het examen zeker niet onderschatten. Goede voorbereiding blijft essentieel, ook bij een eventuele herkansing.

Dit bericht delen: