WRM-motorexamens fase 1b en 1c gaan vaak niet door
De WRM-motorexamens fase 1b (rijproeven) en 1c (bijzondere verrichtingen) gaan vaak niet door. De reden hiervoor is dat óf de motorfiets niet aan de eisen voldoet (ontbreken van het L-bordje, banden met te weinig profiel) óf de communicatiemiddelen niet voldoen (niet werken of niet vox-gestuurd zijn) óf de kleding niet aan de gestelde eisen voldoet.
Daarom hebben we de gestelde eisen nogmaals weergegeven:
De motorfiets, de communicatiemiddelen en de kleding moeten in goede staat zijn en voldoen aan alle relevante wettelijke eisen vanuit de overheid, CBR & IBKI. Ook moeten de originele voertuigdocumenten aanwezig zijn en moet het voertuig of de voertuigen all-risk verzekerd zijn.
Zowel bij het examen fase 1b (praktijkrit) als 1c (bijzondere verrichtingen) moet de motorfiets:
tenminste 50 kW vermogen hebben.
een stationair toerental draaien dat gelijk is aan de fabrieksstandaard. Een motorfiets met verhoogd of vastgezet toerental is niet toegestaan.
een hand/voetgeschakelde versnellingsbak & koppeling hebben. We laten geen motorfiets met (semi-)automatische versnellingsbakken of koppelingen toe. De enige uitzondering hierop is als de deelnemer een rijbewijs A 'automaat' heeft.
Communicatie:
Je moet zorgen voor een goedwerkende portofooninstallatie inclusief handsfreeset en spraakgestuurde/VOX ontvanger met oortje voor zowel de examenkandidaat op de motorfiets als de examinator die volgt in een eigen auto.
Het gebruik van mobiele telefoons in plaats van de portofoon is toegestaan als aan de dezelfde voorwaarden kan worden voldaan.
De kleding en overige uitrusting:
Algemeen: De helm, het schoeisel, de handschoenen en de kleding moeten een redelijke mate van bescherming bieden. De bescherming moet niet alleen geboden worden tegen contact met het wegdek of de motorfiets maar ook tegen de (te verwachten) (weers-)omstandigheden. Bij contact met het wegdek of de motor mag niet direct letsel kunnen ontstaan.
De motorhelm moet goedgekeurd (ECE-keurmerk) en goedpassend zijn. Ook moet de helm zijn voorzien van een vizier en een sluiting waarmee de helm op het hoofd kan worden bevestigd. Een goedgekeurde motorhelm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen.
Schoeisel moet bestaan uit stevige schoenen of laarzen die tenminste de enkels bedekken en beschermen.
Handschoenen moeten de handen en polsen volledig bedekken en beschermen.
De broek moet de benen volledig bedekken en beschermen.
De jas moet het bovenlichaam en de armen volledig bedekken en beschermen.
Beschermende kleding, handschoenen en schoeisel die speciaal zijn bedoeld voor motorrijders, die zijn voorzien van protectoren en die CE-gecertificeerd zijn, worden in ieder geval toegelaten als deze aangepast zijn aan de (te verwachten) (weers-)omstandigheden.