Examenreglement: Educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD)
Ingangsdatum: 01-04-2023, versie -
Examenreglement: trainer educatieve maatregel - educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD)
Artikel 1
Dit specifieke deel is van toepassing op de afname van het examen Trainer educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD). De toets vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van de examenbeoordelingscommissie, zoals omschreven in artikel 7 van het van het Reglement Algemene deel voor het afnemen van het examen Trainer scholing educatieve maatregel en trainer alcoholslotprogramma, ingesteld door het IBKI.
Artikel 2
Het examen Trainer EMD bestaat uit één deel dat op één dag wordt afgenomen.
Onderwerp: Trainer EMD.
Soort examen: schriftelijk.
Aantal vragen - 20.
Tijd - 25 minuten.
Artikel 3
Het aantal goed beantwoorde (meerkeuze)vragen wordt volgens een vastgestelde tabel omgezet naar een cijfer. De cesuur is zo vastgesteld dat men bij 14 of meer goed beantwoorde vragen een voldoende krijgt.
Artikel 4
Niet van toepassing.
Artikel 5
De toetsvragen zijn gebaseerd op de laatste versies van de CBR-documenten Draaiboek EMA en Leerboek voor de trainers EMA. Daarbij wordt de volgende matrijs gehanteerd, die aangeeft hoeveel vragen er per onderwerp gesteld worden:
Leerdoelen en toetsmatrijs
Leerdoel | Waarop getoetst wordt | Verwijst naar |
---|---|---|
1: het wettelijk kader van de EMD op hoofdlijnen beschrijven | Kennis | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
2: Het proces van verwijzen naar de EMD en de rol van het CBR daarbinnen uitleggen | Begrip | Factsheet: Mededelingsprocedure |
3: In een gegeven situatie op basis van verwijzingscriteria en eventuele contra- indicaties bepalen welke maatregel van toepassing is. | Toepassing | Factsheet: Mededelingsprocedure |
4: De beleidsdoelstelling en uitgangspunten van de EMD benoemen | Kennis | Factsheet: Mededelingsprocedure & Blauwdruk EMD |
5: Het verschil tussen de administratiefrechtelijke en strafrechtelijke procedure uitleggen en toelichten hoe beide procedures met elkaar en met de recidiveregeling samen kunnen lopen | Begrip | Factsheet: Mededelingsprocedure |
6: De belangrijkste risicogroepen, risicofactoren in de omgeving en persoonlijke risicofactoren voor het rijden onder invloed van drugs benoemen | Kennis | Factsheet: Drugs & verkeer |
7: De achtergronden en kenmerken van de doelgroep van de EMD benoemen | Kennis | Blauwdruk EMD |
8: De gedragsdeterminanten waarop de EMD zich richt (aangrijpingspunten) benoemen | Kennis | Blauwdruk EMD |
9: De gedragsdoelen van de EMD benoemen | Kennis | EMD draaiboek |
In totaal 4 vragen over onderwerpen 1 t/m 9 | ||
10: De verschillende programmaonderdelen van de EMD in de juiste volgorde x benoemen en uitleggen waarom voor deze volgorde gekozen is | Begrip | EMD draaiboek |
11: Het doel, de functie en stapsgewijze werkwijze van het persoonlijk plan van aanpak (PPA) in de EMD benoemen | Kennis & begrip | Factsheet: Persoonlijk plan van aanpak |
12: 3 wetenschappelijk gedrags- en werkmodellen waarop de cursussen zijn gebaseerd (Integrated Behavioral Model, Stages of Changes Model en het Model voor Veilig en Verantwoord Rijgedrag) op hoofdlijnen beschrijven. a. De determinanten in het Integrated Behavioral Model onderscheiden en uitleggen hoe deze van invloed zijn op gedrag. b. Het ontstaan van gewoontegedrag, manieren om het te doorbreken en de rol die bewust en onbewust leren daarbij speelt uitleggen. c. De sprongen die deelnemers kunnen maken volgens het Stages of Change model benoemen en uitleggen welke methoden passend zijn om deelnemers daarbij te ondersteunen. | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden & Gedrags- en werkmodellen |
13: De principes en uitgangspunten van 3 didactische modellen (motiverende gespreksvoering, methode Karin de Galan en didactische basiswerkvormen) beschrijven en uitleggen hoe deze binnen het programma van de EMD worden toegepast | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
In totaal 7 vragen over onderwerpen 10 t/m 13 | ||
14: De taken, verantwoordelijkheden en rol van de trainer in de EMD toelichten | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
15: De verschillende methoden om deelnemers actiever bij de EMD te betrekken en om hen tot een constructieve deelname aan de EMD te motiveren op hoofdlijnen beschrijven | Kennis | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
16: De betekenis van het begrip ‘feedback’, de functie ervan binnen het trainingsproces en de eisen die eraan gesteld worden toelichten | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
17: De methoden die adequaat zijn om conflict- of probleemsituaties op te heffen op hoofdlijnen beschrijven | Kennis | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
In totaal 2 vragen over onderwerpen 14 t/m 17 | ||
18: De verschillende drugs op basis van de wetgeving én op basis van de werking ervan beschrijven | Kennis | Factsheet: Drugs & jij |
19: De verschillende fasen van drugsgebruik van elkaar onderscheiden | Kennis | Factsheet: Drugs & jij |
20: Uitleggen hoe je met criteria uit de DSM de ernst van een drugsverslaving kunt vaststellen | Begrip | Factsheet: Drugs & jij |
21: De motieven voor en gevolgen van het gebruik benoemen | Kennis | Factsheet: Drugs & jij |
22: De factoren benoemen die helpen om een blijvende gedragsverandering te realiseren of deze juist tegenwerken | Kennis | Factsheet: Drugs & jij |
23: De uitgangspunten van wetgeving over drugs in het verkeer benoemen | Kennis | Factsheet: Drugs & verkeer |
24: De effecten van drugsgebruik op het rijgedrag toelichten | Begrip | Factsheet: Drugs & verkeer |
25: Uitleggen hoe rijden onder invloed van drugs of bepaalde geneesmiddelen de kans op ongelukken beïnvloedt | Begrip | Factsheet: Drugs & verkeer |
26: Ontwikkelingen in cijfers kunnen interpreteren over rijden onder invloed van drugs en maatregelen die getroffen kunnen worden | Toepassing | Factsheet: Drugs & verkeer |
In totaal 7 vragen over onderwerpen 18 t/m 26 |
Artikel 6
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement specifiek deel Examen docent educatieve maatregel drugs (EMD) Dit reglement treedt in werking op 1 april 2023.