Naar hoofdinhoud
Een foto van een hand van een oudere man die een formulier invult op een tafel. Aan de overkant zie je de handen van de mensen aan de andere kant van de tafel.

Examenreglement: Educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG)

Ingangsdatum: 20-02-2012, versie -

Examenreglement: trainer educatieve maatregel - educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG)

Artikel 1

Dit specifieke deel is van toepassing op de afname van het examen Trainer educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG). De toets vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van de examenbeoordelingscommissie, zoals omschreven in artikel 7 van het van het Reglement Algemene deel voor het afnemen van het examen Trainer scholing educatieve maatregel en trainer alcoholslotprogramma, ingesteld door het IBKI.

Artikel 2

  • Het examen Trainer EMG bestaat uit één deel dat op één dag wordt afgenomen.

    • Onderwerp: Trainer EMG.

    • Soort examen: schriftelijk.                

    • Aantal vragen - 20.

    • Tijd - 25 minuten.

Artikel 3

  • Het aantal goed beantwoorde (meerkeuze)vragen wordt volgens een vastgestelde tabel omgezet naar een cijfer. De cesuur is zo vastgesteld dat men bij 14 of meer goed beantwoorde vragen een voldoende krijgt.

Artikel 4

  • Niet van toepassing.

Artikel 5

  • De toetsvragen zijn gebaseerd op de laatste versies van de CBR-documenten Draaiboek EMA en Leerboek voor de trainers EMA. Daarbij wordt de volgende matrijs gehanteerd, die aangeeft hoeveel vragen er per onderwerp gesteld worden:

Leerdoelen en toetsmatrijs

LeerdoelAantal vragen

1 Verkeersveiligheid: de drie belangrijkste factoren, mobiel bellen en verkeersagressie.

2

2 Cyclus van 5 taakprocessen, niveaus van taakuitvoering, onveilige handelingen.

2

3 Taakbekwaamheidsmodel van Fuller, cognitief model voor emotie & gedrag.

2

4 Notoire verkeersovertreders, verkeer en emoties, verkeer en persoonlijkheidskenmerken.

1

5 Doelstelling en aangrijpingspunten van de EMG.

1

6 De theorie van gepland gedrag.

1

7 De motivatiestadia van gedragsverandering en bijbehorende trainersinterventies.

2

8 Motiverende gespreksvoering: basisprincipes, -vaardigheden en –methodes.

3

9 De trainer en het groepsproces: feedback geven, wat een trainer wel en niet moet doen.

3

10 Disfunctioneel gedrag in groepen, aspecten van het groepsproces die dit kunnen oproepen.

2

11 Programmaopbouw EMG en werkvormen

1

Totaal

20

Artikel 6

  • Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement specifiek deel Examen Trainer educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG). Dit reglement d.d. 20 februari 2012 treedt in werking op 20 februari 2012.