Examenreglement: Lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG)
Ingangsdatum: 01-04-2023, versie -
Examenreglement: trainer educatieve maatregel - lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG)
Artikel 1
Dit specifieke deel is van toepassing op de afname van het examen Trainer lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG). De toets vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van de examenbeoordelingscommissie, zoals omschreven in artikel 7 van het van het Reglement Algemene deel voor het afnemen van het examen Trainer scholing educatieve maatregel en trainer alcoholslotprogramma, ingesteld door het IBKI.
Artikel 2
Het examen Trainer LEMG bestaat uit één deel dat op één dag wordt afgenomen.
Onderwerp: Trainer LEMG.
Soort examen: schriftelijk.
Aantal vragen - 20.
Tijd - 25 minuten.
Artikel 3
Het aantal goed beantwoorde (meerkeuze)vragen wordt volgens een vastgestelde tabel omgezet naar een cijfer. De cesuur is zo vastgesteld dat men bij 14 of meer goed beantwoorde vragen een voldoende krijgt.
Artikel 4
Niet van toepassing.
Artikel 5
De toetsvragen zijn gebaseerd op de laatste versies van de CBR-documenten Draaiboek EMA en Leerboek voor de trainers EMA. Daarbij wordt de volgende matrijs gehanteerd, die aangeeft hoeveel vragen er per onderwerp gesteld worden:
Leerdoelen en toetsmatrijs
Leerdoel | Waarop getoetst wordt | Verwijst naar |
---|---|---|
1: Het wettelijk kader van de LEMG op hoofdlijnen beschrijven. | Kennis | Factsheet: Mededelingsprocedure |
2: Het proces van verwijzen naar de LEMG en de rol van het CBR daarbinnen uitleggen. | Kennis | Factsheet: Mededelingsprocedure |
3: In een gegeven situatie op basis van verwijzingscriteria en eventuele contra-indicaties bepalen welke maatregel van toepassing is. | Toepassing | Factsheet: Mededelingsprocedure |
4: De beleidsdoelstelling en uitgangspunten van de LEMG benoemen. | Kennis | Factsheet: Mededelingsprocedure & Blauwdruk LEMG |
5: Het verschil tussen de administratiefrechtelijke en strafrechtelijke procedure uitleggen en toelichten hoe beide procedures met elkaar en met de recidiveregeling samen kunnen lopen. | Begrip | Factsheet: Mededelingsprocedure |
6: De concrete invloedsfactoren met betrekking tot taakbekwaamheid en taakeisen en achtergronden voor overtredend rijgedrag benoemen. | Kennis | Factsheet: Snelheid & jij |
7: De gedragsdeterminanten waarop de LEMG zich richt (aangrijpingspunten) benoemen. | Kennis | Blauwdruk LEMG, LEMG draaiboek |
8: De gedragsdoelen van de LEMG benoemen. | Kennis | LEMG draaiboek |
In totaal 4 vragen over onderwerpen 1 t/m 8 | ||
9: De verschillende programmaonderdelen van de LEMG in de juiste volgorde benoemen en uitleggen waarom voor deze volgorde gekozen is. | Kennis & begrip | LEMG draaiboek |
10: Het doel, de functie en stapsgewijze werkwijze van het persoonlijk plan van aanpak in de LEMG noemen. | Kennis | Factsheet: Persoonlijk plan van aanpak |
11: De 3 wetenschappelijke gedrags- en werkmodellen waarop de cursussen zijn gebaseerd (Integrated Behavioral Model, Stages of Changes Model en het Model voor Veilig en Verantwoord Rijgedrag) op hoofdlijnen beschrijven. a. De determinanten in het Integrated Behavioral Model onderscheiden en uitleggen hoe deze van invloed zijn op gedrag. b. Het ontstaan van gewoontegedrag, manieren om het te doorbreken en de rol die bewust en onbewust leren daarbij speelt uitleggen. c. De sprongen die deelnemers kunnen maken volgens het Stages of Change model benoemen en uitleggen welke methoden passend zijn om deelnemers daarbij te ondersteunen. | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden & Gedrags- en werkmodellen |
12: De principes en uitgangspunten van 3 didactische modellen (motiverende gespreksvoering, methode Karin de Galan en didactische basiswerkvormen) beschrijven en uitleggen hoe deze binnen het programma van de LEMG worden toegepast. | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
In totaal 7 vragen over onderwerpen 9 t/m 12 | ||
13: De taken, verantwoordelijkheden en rol van de trainer in de LEMG toelichten. | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
14: De verschillende methoden om deelnemers actiever bij de LEMG te betrekken en om hen tot een constructieve deelname aan de LEMG te motiveren op hoofdlijnen beschrijven. | Kennis | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
15: De betekenis van het begrip feedback, de functie ervan binnen het trainingsproces en de eisen die eraan gesteld worden toelichten. | Kennis & begrip | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
16: De methoden die adequaat zijn om conflict- of probleemsituaties op te heffen op hoofdlijnen beschrijven. | Kennis | Factsheet: Algemene didactische vaardigheden |
In totaal 2 vragen over onderwerpen 13 t/m 16 | ||
17: De verschillende soorten gevaarlijke handelingen indelen op basis van Reason’s theorie over menselijke fouten. | Begrip | Factsheet: Snelheid & jij |
18: Uitleggen hoe tekortkomingen in cognitieve-, sociaal-affectieve hogere-orde vaardigheden en kalibratievaardigheden onbedoelde handelingen en overtredingen veroorzaken. | Begrip | Factsheet: Snelheid & jij |
19: De 4 clusters van voorspellende factoren (statistische indicatoren, delictgeschiedenis, situatieve indicatoren en klinische en dynamische indicatoren) herkennen. | Kennis | Factsheet: Snelheid & jij |
20: De 5 overtredersprofielen van elkaar onderscheiden en de onderscheidende kenmerken en bijbehorende handelingsperspectieven uitleggen. | Begrip | Factsheet: Snelheid & jij |
21: De betekenis van de begrippen objectieve en subjectieve verkeersveiligheid, ongevalsrisico en ongevalsernst uitleggen. | Begrip | Factsheet: Snelheid & jij |
22: Uitleggen hoe risicovol rijgedrag de verkeersveiligheid beïnvloedt en wat de invloed is van verschillende snelheden op het ongevalsrisico en de ongevalsernst uitleggen. | Kennis | Factsheet: Snelheid & verkeer |
23: Enkele situaties en motieven voor wel of niet te hard rijden benoemen. | Begrip | Factsheet: Snelheid & verkeer |
24: Uitleggen welke handhavingsmaatregelen getroffen worden. | Begrip | Factsheet: Snelheid & verkeer |
25: Uitleggen wat de snelheid betekent voor het rijden in een voertuig: wat is de invloed van snelheid op de stopafstand (reactieafstand en remweg) en op de botskracht, welke omstandigheden spelen daarbij een rol (soort wegdek, weersinvloeden e.d.) en hoe kun je daar als bestuurder invloed op uit oefenen. | Begrip | Factsheet: Snelheid & verkeer |
Artikel 6
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement specifiek deel Examen docent lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG). Dit reglement treedt in werking op 1 april 2023.