De nieuwe site is even wennen, hoe steekt het in elkaar?
Onze site is vernieuwd, daardoor staat informatie op een andere plaats dan waar je wellicht gewend was om te zoeken. We leggen graag uit hoe de nieuwe site in elkaar steekt.
Het is onderverdeeld in de grote examencategorieën en een algemeen deel met algemene info over IBKI.
Onder iedere examencategorie vind je een overzichtspagina. Dat is een pagina met verwijzingen naar de belangrijkste zaken van die categorie.
Voorbeeld overzichtspagina: overige examens, VNA
Standaard heeft een categorie een stappenplan waar alle overkoepelende zaken te lezen zijn over hoe zo'n categorie-examen globaal te werk gaat en hoe je een certificaat of bevoegdheid haalt.
Voorbeeld stappenplan: overige examens, VNA
De volgende belangrijke pagina's zijn de examendetailpagina's. Hier gaan we dieper in op een bepaald examen, hoeveel tijd je kwijt bent bij de verschillende onderdelen en hoe je je zo goed mogelijk kan voorbereiden, inclusief meer info over opdrachten. Dat scheelt je allerlei ingewikkelde wetteksten doorploegen of in de wachtrij bij support staan.
Voorbeeld examendetailpagina: overige examens, VNA
Tot slot is er de prijzenpagina, die spreekt voor zich en is handig voor zowel opleiders en werkgevers als deelnemers.
Voorbeeld prijzenpagina: overige examens, VNA
Verder hebben we de support sectie ook grondig vernieuwd met de focus op vindbaarheid.
De zoekbalken staan overal prominent en zijn ervoor om te zorgen dat je zo snel mogelijk alles kan vinden.
Op de oude site was veel info op meerdere plekken verborgen achter het verouderde design of verstopt in grote PDF's van soms wel 90.000 woorden in lengte, vaak geschreven in taaie, ouderwetse taal.
Voor de juristen onder de lezers: we zijn nu nog bezig om alle wetteksten uit de PDF's te halen. Dat komt in een nette legal sectie te staan waar je alles op je gemak uit kan pluizen als dat nodig is.
Dat uitfaseren van PDF's doen we om de informatie toegankelijker te maken. Ze zijn gewoon niet meer van deze tijd en voldoen, geplaatst op een site, niet meer aan de moderne eisen die een inclusieve site/organisatie als IBKI als doel stelt.
We hebben de relevante info zo goed mogelijk vertaald naar heldere taal en alles in veelgestelde vragen gegoten.
Support: veelgestelde vragen
Ook kwamen onderwerpen meerdere keren terug op onverwachte plekken. Denk hierbij aan het aanvragen van een VOG-verklaring, één van de meestgezochte onderwerpen van deze site.
Dat hebben we nu van meerdere pagina's en een lange, ingewikkelde uitleg omgezet in een enkel helder VOG-stappenplan.
Ook hebben we een handige keuzehulp gemaakt waarin we zoveel mogelijk formulieren hebben geautomatiseerd. Dat waren er maar liefst 48 en is nu teruggebracht naar slechts 13. Vanaf nu hoef je nu nooit meer iets printen als je bijvoorbeeld een duplicaat aanvraagt via de Keuzehulp.
Zaken regelen via de keuzehulp
We hopen dat het nu iets duidelijker voor je is. Weet dat we hier een enorme site onderhouden, met in totaal zo'n 275.000 woorden (was ongeveer 450.000 woorden) en onderhoud zal altijd een uitdaging blijven.
Desondanks zijn we ervan overtuigd dat door te focussen op toegankelijkheid, vindbaarheid en heldere taal we een solide basis hebben gelegd voor een site die makkelijker onderhouden kan worden.