Naar hoofdinhoud
Een man, die achter een tafel zit, wijst aan waar de vrouw het formulier moet ondertekenen.

WRM 67: Basisopleiding RIS-instructeur 2.0

Volg deze bijscholingscursus om je WRM-bevoegdheid te verlengen

Voor wie?

De WRM-bijscholingscursussen worden gegeven door partners van IBKI. Je moet alles via deze partners regelen. Dit overzicht is slechts om je te helpen om de juiste bij jou in de buurt te vinden.

Details over deze WRM-bijscholingscursus

OmschrijvingOnderwerp #Aantal dagdelenGeschikt voor

Basisopleiding RIS-instructeur 2.0

WRM 67

4

Alle categorieën

Aanbieders van deze WRM-bijscholingscursus

OpleidingsinstituutPlaatsBijzonderhedenLinks

AVR Wesseldijk

Nijmegen

FAM, LBVI, RIS

https://www.verkeersschoolwesseldijk.nl/

Bilt en Bahadoer Opleidingsinstituut

Rotterdam

FAM, RIS

https://www.koosvanderbilt.nl/

Dek Verkeersopleidingen

Goes

FAM, LBVI, RIS

https://www.dek.nl/rijschool-goes

Lenoir Opleidingen

Geleen

RIS

https://allesvoorrijinstructeurs.nl/

MH Rijvaardigadvies

Noordwijkerhout

RIS

https://www.mh-rijvaardigadvies.nl/

Nieuw Traffic

Brielle

RIS

https://www.nieuwtraffic.nl/

Opweg verkeersopleidingen

Goes

RIS

https://www.opwegautorijschool.nl/

Osseforth

Elsloo

LBVI, RIS

https://www.osseforth.nl/

Roy Somer opleidingen

Nieuwegein

RIS

https://wrmbijscholing.nl/

VerkeersAcademie

Best

https://www.deverkeersacademie.nl/

VerkeersAcademie

Nieuwegein

FAM, RIS

https://www.deverkeersacademie.nl/

Verkeersschool De Vries

Zoetermeer

https://www.verkeersschooldevries.nl/

VRO Traffic Masters

Waalre

LBVI, RIS

https://www.traffic-masters.nl/

Leerdoelen bijscholingscursus WRM 67

1. Doelstellingen – opzet – inhoud – structuur Rijopleiding In Stappen (RIS)

Verklaren:

  • De RIS-filosofie.

  • De basisprincipes van de RIS.

  • De algemene uitgangspunten van de RIS.

  • Hoe de RIS is opgebouwd.

  • Op welke wijze de integratie van theorie en praktijk plaatsvindt.

  • Hoe de RIS zich verhoudt t.o.v. de WRM.

  • Dwarsverbanden leggen tussen de RIS-Modules & Scripts, de verkeerstak, het leerdoelendocument Vlakveld 2000, de Rijprocedure-B en de GDE-matrix.

Benoemen:

  • Welke leermiddelen behoren bij het pakket van leermiddelen

2. Verkeerstaak beschrijven en verklaren:

  • Wat de verkeerstaak van een bestuurder is.

  • De relatie is tussen een verkeersopgave en een handelingsscript Ad WRM-scholingsonderwerp.

3. Modules en Script

Benoemen:

  • Wat een module is.

  • Uit hoeveel modules de RIS bestaat

  • Wat zijn de benamingen van de achtereenvolgende modules

Beschrijven en verklaren

  • Wat een handelingsscript is.

  • Het ontstaan van de handelingsscripts.

  • De principewerking van handelingsscripts.

  • De inhoud van elk handelingsscript van de RIS.

  • Welke handelingsscripts er binnen de RIS bestaan.

  • Welke handelingsscripts behoren tot welke module Beschrijven en verklaren:.

  • Scaffolding binnen de RIS.

4. Didactiek

Beschrijven en verklaren:

  • Wat de didactische componenten lesvoorbereiding, lesrealisatie en lesevaluatie in- houden.

  • Wat wordt verstaan onder een ”model didactische analyse” (model Van Gelder / De Corte).

  • Hoe het MDA-model is samengesteld.

  • Toepassingsmogelijkheden t.a.v. doel/middel.

  • Werkingssfeer van de toetsoefeningen.

  • Welke 4 instructiefasen de RIS-instructeur doorloopt wanneer hij zijn leerlingen scripts aanleert.

  • Welke fasen van het aanleren van scripts binnen de RIS bestaan

  • Uit hoeveel en welke stappen deze fases bestaan toepassen:

  • Het Pareto principe binnen de RIS-methodiek in de dagelijkse praktijk van de (rij)les RIS Ad WRM-bijscholingsonderwerp.

a. Rijprocedure

Verklaren:

  • De werkingssfeer van de hoofdstukken I, II en III.

  • De onderlinge samenhang met de modules van de RIS.

  • De onderlinge samenhang met de scripts van de RIS.

b. Doel-Middel in de RIS-opleiding

Beschrijven en verklaren:

  • Doel/Middel binnen de RIS-methodiek toepassen.

  • Doel/Middel binnen de RIS-methodiek in de dagelijkse praktijk van de (rij)les RIS Ad WRM-bijscholingsonderwerp.

e. Leerdoelendocument Vlakveld 2000

Verklaren:

  • De werkingssfeer van het Leerdoelendocument Vlakveld 2000 binnen de RIS.

d. Leerstijlen

Beschrijven en verklaren:

  • De leerstijlen van Kolb.

f. Meervoudige intelligentie

Toepassen:

  • Effectief omgaan met “meervoudige intelligentie” binnen de RIS-methodiek en dit toepassen in de dagelijkse praktijk van de (rij)les.

6. Toetsen binnen de RIS

Beschrijven en verklaren:

  • Welke toetsen en manieren van toetsen er zijn binnen de RIS Ad WRM-bijscholingsonderwerp.

7. Module 4 RIS

Beschrijven en verklaren:

  • Het belang van Module 4 binnen de RIS.

  • De koppeling van module 4 met de Rijprocedure-B.

  • De koppeling van Module 4 met de GDE-matrix.

8. Begeleiding binnen de RIS

Beschrijven en verklaren:

  • Wanneer er begeleiding plaats vind binnen de RIS

  • Wie de begeleiding uitvoert

9. Comfortabel rijden gekoppeld aan Module 1 van de RIS

Demonstreren gekoppeld aan de scripts Gas geven (script 9), Sturen (script 11), Ontkoppelen (script 14), Stoppen (script 15) en Koppelen (script 16):

  • Wat wordt bedoeld met comfortabel rijgedrag.

  • Hoe een beginnend volgroeid bestuurder verkeersopgaven oplost.

  • Hoe toetsoefeningen worden gebruikt.

10. Praktische rij- en instructievaardigheden

Verklaren, demonstreren tijdens een praktijkles:

  • Een heldere, meetbare, eenduidig geformuleerde doelstelling.

  • Meten van de beginsituatie.

  • Instrueren van de lesstof (kern van de les).

  • Bepalen van de juiste stap.

11. Additionele kennis

Benoemen, verklaren en demonstreren:

  • Wat een RIS-instructiekaart is.

  • Wat een leerlingenkaart is.

  • Wat het doel van deze documenten is.

  • Welke gegevens deze documenten moeten bevatten.

  • Op welke wijze documenten dienen te worden ingevuld door de RIS-instructeur en de RIS- examinator.

  • Wat de voordelen zijn van een juist gebruik van deze documenten.

  • Hoe ‘later’ te leren scripts kunnen worden gebruikt bij de instructie van een script of module.

  • Hoe gebruikt kan worden gemaakt van het onbewust opname vermogen van leerlingen.

  • De rol van toetsoefeningen.

  • Coaching in relatie met Doel/Middel binnen de RIS-methodiek in de dagelijkse praktijk van de (rij)les effectief toepassen.

12. Registreren en beoordelen

Benoemen, verklaren en demonstreren:

  • Invullen RIS-instructievorderingenkaart.

  • Vaststelling van beheersingsniveau van scripts, zowel rijdend als stilstaand en zowel binnen als buiten de auto.

  • Waar juist oefen- en toetsgebied aan moet voldoen. Hij kan dit nauwkeurig afstemmen op de te toetsen module.

  • Juiste en tijdige coaching, gericht op voorkomen van ingrijpen.

  • Wat zijn rol als coach inhoudt.

  • Op welke manier nabespreking plaats dient te vinden (lesevaluatie) gezamenlijk vaststellen van verbeterpunten.

13. Samenstellen en presenteren RIS-praktijkles

Demonstreren:

  • Een RIS-praktijkles conform het RIS-WRM-beoordelingsprotocol geven. 


Belangrijk:

  • Per opleider staat de (hoofd)locatie erbij. Sommige opleiders hebben meerdere locaties die niet alle bijscholingscursussen geven. Neem contact met ze op voor meer info.

  • Een rijschool mag alleen eigen medewerkers bijscholen als het in de tabel van gecertificeerde opleiders staat.

  • FAM of LBVI geeft aan dat de opleider lid is van de vereniging van rij-instructeuropleidingsinstituten LBVI of FAM verkeersscholen. Het betekent dat de opleider cursussen aanbiedt die voor de FAM of LBVI zijn gemaakt.

  • Als Rijopleiding in Stappen ofwel RIS-instructeur moet je speciale bijscholingscursussen volgen die meetellen voor WRM & RIS. Deze bijscholingscursussen moeten gegeven worden door een RIS-docent van een RIS-erkende opleider. Meer info over RIS

  • Als KNMV Gediplomeerd Instructeur ofwel KGI-instructeur moet je speciale bijscholingscursussen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) volgen die meetellen voor WRM & KGI. Meer info over KGI