Naar hoofdinhoud
Een man vult een document in dat op een klembord bevestigd is.

Begrippenlijst

Niet bekend met alle vaktermen voor je categorie? Lees hier de uitleg.

  1. 0
  2. A
  3. B
  4. C
  5. D
  6. E
  7. F
  8. G
  9. H
  10. I
  11. J
  12. K
  13. L
  14. M
  15. N
  16. O
  17. P
  18. Q
  19. R
  20. S
  21. T
  22. U
  23. V
  24. W
  25. X
  26. Y
  27. Z

A

Allround IM-hulpverlener & Pechhulp VACO/SVOB certificaat

Allround IM-hulpverlener & Pechhulp VACO/SVOB certificaat worden uitgedeeld als je de betreffende REVI-examens gehaald hebt.

De REVI-examens moeten ervoor zorgen dat IM-hulpverleners weten welke veiligheidsmaatregelen ze moeten nemen bij incidenten op de weg. 

Het Allround IM-hulpverlener examen - ook wel REVI 2019 volledig genoemd - is voor medewerkers van bergers, de ANWB, RWS, BOVAG & OTCRij.

Het Pechhulpexamen VACO/SVOB - ook wel REVI 2019 beperkt genoemd - is voor medewerkers van relevante organisaties die alleen basiskennis hoeven te hebben van pechhulpverlening op en rond de vluchtstrook zoals basisbegrippen en plaatsbepaling.

Het Allround examen IM-hulpverlener (REVI 2019 volledig) en Pechhulpexamen VACO/SVOB (REVI 2019 beperkt) zijn ontwikkeld in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS). Andere projectpartners zijn: ANWB, ABNed (Vereniging Autoberging Nederland), VBM (Vereniging Bergings- en mobiliteitsspecialisten), BOVAG, VACO (bedrijfstakorganisatie banden- en wielenbranche) en het OTCRij van het ministerie van Defensie. IBKI voert de examinering uit.

Allround technicus
APK

De algemene periodieke keuring (APK). De verplichte autokeuring die in 1985 in Nederland werd ingevoerd.

APK's in Nederland mogen alleen worden uitgevoerd door een bevoegde APK-keurmeester met een geldig Nederlands APK-certificaat en Nederlandse APK-bevoegdheidspas. Vergelijkbare passen of certificaten uit het buitenland zijn niet geldig.

Qua schrijfwijze van de afkorting houden we die van de RDW aan die hoofdletters blijft gebruiken. Normaal gesproken wordt het met kleine letters geschreven: apk.

APK-bevoegdheidspas

Pas uitgegeven door het RDW aan deelnemers die geslaagd zijn voor hun APK-keurmeester examens en het APK-keurmeester certificaat hebben ontvangen. Daardoor zijn ze bevoegd om APK's uit te voeren.

Je bent verplicht om de APK-bevoegdheidspas te laten zien als een klant of een steekproefcontroleur om je APK-bevoegdheidspas vraagt. Lees meer in de de Wegenverkeerswet 1994.

Bekijk voorbeelden van de huidige RDW-bevoegdheidspassen.

APK-keurmeester

Een bevoegd persoon die een APK uit kan voeren. Deze keurmeester is vaak bij een garagebedrijf in dienst en moet in het bezit zijn van een APK-bevoegdheidspas. Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.

APK-keurmeester certificaat

Certificaat/diploma dat bewijst dat je de APK-keurmeester examens hebt afgerond en dat je bevoegd bent om een APK uit te voeren. Je ontvangt het na het slagen voor een APK-keurmeester examen. Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.

APK-keurmeester examens

De examens keurmeester periodieke keuring voor APK1, APK2, APK3 en de bevoegdheidsverlenging / hercertificering hiervan die om de 2 jaar gedaan moet worden.

Waar ze voor staan:

  • APK1: zware (bedrijfs)voertuigen & zware aanhangwagens. Deze 2 APK1 examens worden alleen als combinatie afgenomen.

  • APK2: lichte voertuigen.

  • APK3: landbouwvoertuigen.

Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.

APK-examencommissie

De APK-examencommissie bestaat tenminste uit een secretaris en een examinator en is verantwoordelijk voor het afnemen van APK-keurmeester examens.

Van ieder examen wordt een verslag gemaakt dat 3 maanden na het examen door IBKI wordt bewaard.

IBKI stelt de commissie voor ieder examen opnieuw samen. Een APK-examencommissielid mag nooit eigen familieleden, leerlingen of zakelijke relaties (inclusief personeel) examineren.

B

Basis technicus
Beroepsvaardigheidsexamen (BVE)

De categorienaam voor de mbo-praktijkexamens die vanaf schooljaar 2021 zijn gemaakt of ingegaan.

Het gaat hier om de mbo-examens voor de opleidingen basis technicus, allround technicus & technisch specialist.

Oudere mbo-examens die gemaakt zijn voor schooljaar 2021 worden Proeve van Bekwaamheid (PvB) genoemd.

Branchemedewerker basis fiets/tweewieler certificaat

Het praktijkexamen Branchemedewerker basis fiets/tweewieler is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.

Het geeft een startende fietstechnicus een mooie erkenning van hun kennis en ervaring en is een opstap om hierna het Branchespecialist fiets/tweewieler certificaat te halen.

Het praktijkexamen Branchespecialist fiets/tweewieler, onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten namelijk niet goed aan bij startende fietstechnici zonder relevante certificaten of diploma's. Nu hebben deze fietstechnici wel degelijk vakkennis in de praktijk opgedaan. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.

Branchespecialist fiets/tweewieler certificaat

Het praktijkexamen Branchespecialist fiets/tweewieler is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.

Het geeft een ervaren fietstechnicus een mooie erkenning voor hun kennis en ervaring en laat werkgevers en klanten zien dat ze met een echte pro te maken hebben.

Onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten niet goed aan bij ervaren fietstechnici zonder andere relevante certificaten of diploma's.

Nu hebben deze fietstechnici wel degelijk veel vakkennis in de praktijk opgedaan. Van verkoop tot het meer complexe sleutelwerk. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.

Branchemedewerker basis scooter certificaat

Het praktijkexamen Branchemedewerker basis scooter is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.

Het geeft een startende scootertechnicus een mooie erkenning van hun kennis en ervaring en is een opstap om hierna het Branchespecialist scooter certificaat te halen.

Het praktijkexamen Branchespecialist scooter, onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten namelijk niet goed aan bij startende scootertechnici zonder relevante certificaten of diploma's. Nu hebben deze scootertechnici wel degelijk vakkennis in de praktijk opgedaan. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.

Branchespecialist scooter certificaat

Het praktijkexamen Branchespecialist scooter is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.

Het geeft een ervaren scootertechnicus een mooie erkenning voor hun kennis en ervaring en laat werkgevers en klanten zien dat ze met een echte pro te maken hebben.

Onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten niet goed aan bij ervaren scootertechnici zonder andere relevante certificaten of diploma's.

Nu hebben deze scootertechnici wel degelijk veel vakkennis in de praktijk opgedaan. Van verkoop tot het meer complexe sleutelwerk. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.

C

Cesuur

De naam voor de score waarbij een deelnemer een voldoende resultaat krijgt - bijvoorbeeld een 5,5 of 6. Bij IBKI kan de cesuur per examen(categorie) verschillen. Dit staat meestal in de reglementen van een examen.

D

Deelnemer

Een persoon die ingeschreven is voor een IBKI-examen en hieraan deelneemt.

E

Educatieve maatregelen (WRM)

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer.

De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

We kennen de volgende educatieve maatregelen waar je als trainer examen voor kan doen.

Educatieve maatregel alcohol & verkeer (EMA)

Dit theorie-examen is voor trainers die bijeenkomsten gaan leiden in het kader van de Educatieve maatregel alcohol & verkeer (EMA).

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer. De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag.

In dit geval gaat het om bestuurders die vaker onder invloed van alcohol rijden. Het CBR heeft meer info over hoe zo'n cursus eruit ziet. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

Educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG)

Dit theorie-examen is voor trainers die bijeenkomsten gaan leiden in het kader van de Educatieve maatregel gedrag & verkeer (EMG).

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer. De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag.

In dit geval gaat het om asociaal of risicovol gedrag van bestuurders. Het CBR heeft meer info over hoe zo'n cursus eruit ziet. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

Educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD)

Dit theorie-examen is voor trainers die bijeenkomsten gaan leiden in het kader van de Educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD).

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer. De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag.

In dit geval gaat het om rijden onder invloed van (teveel) drugs. Het CBR heeft meer info over hoe zo'n cursus eruit ziet. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

EV-adviseur basis & expert certificaten

De EV-adviseur basis en EV-adviseur expert certificaten laten zien dat je voldoende kennis hebt van elektronische voertuigen. Zowel dealers als universele garagebedrijven hebben ermee te maken.

Medewerkers die contact hebben met klanten kunnen zij deze certificaten halen zodat ze genoeg kennis hebben van elektronische voertuigen .

Het gaat hier om bijvoorbeeld automonteurs, adviseurs & receptiemedewerkers.

ev-VOP & ev-VP NEN 9140 certificaten

De ev-VOP & ev-VP NEN 9140 certificaten laten zien dat je veilig met elektrische en hybride kan werken en op de hoogte bent van de relevante NEN 9140 normen. Goed voor je veiligheid en je toekomstperspectief.

De NEN 9140 standaard is speciaal ontwikkeld voor de automobielbranche door Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Als onderdeel van de NEN 9140 norm staan allerlei werkprocedures en veiligheidsstappen beschreven.

ev-VOP staat voor elektrische voertuigen Voldoende Onderricht Persoon. De norm zelf kom je tegen als NEN 9140:2024 NL voldoende onderricht persoon.

ev-VP staat voor elektrische voertuigen Vakbekwaam Persoon. De norm zelf kom je tegen als NEN 9140:2024 NL vakbekwaam persoon.

Er komen steeds meer elektronische en hybride voertuigen bij. Als monteur zul je er dan ook steeds meer tegenkomen tijdens je werk.

Alleen komen de batterijen en elektrische systemen van deze voertuigen met de nodige gevaren zoals brand, ontploffingsgevaar of een zware schok krijgen als voertuigen (of onderdelen ervan) onder hoge spanning staan. Vandaar dat deze certificaten van belang zijn. Meer info over de NEN 9140 examens.

Ervaringscertificaat (EVC)

Een certificaat om je kennis en ervaring te bewijzen, speciaal voor vakmensen die het beter doen in de praktijk dan in een klaslokaal. Je gaat dan een bepaald EVC-traject in waarbij je formulieren invult, een portfolio verzamelt en een aantal praktijkopdrachten uitvoert.

Ontdek de mogelijkheden en procedures

Examencommissielid

Een examencommissielid oftewel iemand die toezicht uitvoert over examens. Dit wordt ook wel een gecommitteerde genoemd.

Officieel worden deze examencommissieleden aangesteld door verschillende eindverantwoordelijken en instanties voor wie IBKI het examen uitvoert. Denk aan:

  • APK: de directeur van het RDW.

  • WRM: de minister die verkeer in de portefeuille heeft.

  • VNA: De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen

In de praktijk voert IBKI de organisatie, administratie en de uitvoering van de examens uit voor deze organisaties of personen. De examencommissieleden staan dan ook in een ledenbestand van IBKI.

F

F-gassen (koudemiddelen)

F-gassen zijn synthetische of natuurlijke koudemiddelen of gassen die een negatief, klimaatopwarmend effect hebben.

Ze worden gebruikt in onder meer koelmachines, warmtepompen en airco's. Als je hiermee werkt moet je een certificaat hebben dat je via IBKI kan halen.

Je kan deze examens op een eigen locatie laten doen maar dan moet de locatie wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Lees meer over F-gassen (koudemiddelen) bij IPLO.

H

HAP-chauffeur certificaat

HAP-chauffeur staat voor huisartsenchauffeur. Dit branchecertificaat is speciaal ontwikkeld voor iedereen die sterk in de maatschappij staat en levens wil helpen redden door HAP-chauffeur te worden. IBKI voert de HAP-chauffeur examens uit voor Sociaal Fonds Mobiliteit.

I

IBKI

IBKI is hét instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche. Van examens voor APK, WRM of mbo tot talloze specialistische als OGS+, VNA & REVI. Meer over IBKI.

IBKI-examens

IBKI verzorgt een groot aantal examens voor verschillende branches. De aanmeldingen voor examens en zaken als praktijkritten verschillen per categorie.

Hieronder staat hoe je je aan moet melden.

Volledig via Mijn IBKI

ExamenWelke (her)examens, etc.IndividueelGroep door werkgever of opleider

APK

Alle

Mijn IBKI

Mijn IBKI

Mbo

Alle

Mijn IBKI

Mijn IBKI

Trainer educatieve maatregelen

Alle

Mijn IBKI

Mijn IBKI

Overige examens

HAP-chauffeur

Alle

Mijn IBKI

Mijn IBKI

Rij-instructeur OGS+

Alle

Mijn IBKI

Mijn IBKI

Deels via Mijn IBKI en deels via de keuzehulp

ExamenWelke (her)examens, etc.IndividueelGroep door werkgever of opleider

WRM

Zie voor het aanmelden de stappenplannen van de examens

Mijn IBKI / aanmeldformulieren bij de stappenplannen

Overige examens

EV-adviseur

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

Inbouwspecialist beveiliging

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

NEN 9140

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

NIVRE-TS

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

Operationeel management

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

REVI

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

Takel & berging

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

Touringcarchauffeur

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

VNA

Alle

Mijn IBKI

Keuzehulp

Alleen via de keuzehulp

ExamenWelke (her)examens, etc.IndividueelGroep door werkgever of opleider

Overige examens

EVC-traject

Alle

Keuzehulp

Keuzehulp

F-gassen (koudemiddelen)

Alle

Keuzehulp

Keuzehulp

Fiets

Alle

Keuzehulp

Geen groepsaanvraag mogelijk

BikeFlex Basis fietstechniek en E-bike techniek

Alle

Keuzehulp

Alleen groepsaanvraag mogelijk

Keurmeester caravans & campers en aanhangwagens

Alle

Keuzehulp

Keuzehulp

LPG-technicus

Alle

Keuzehulp

Keuzehulp

Tachograaftechnicus

Alle

Keuzehulp

Keuzehulp

Scooter

Alle

Keuzehulp

Geen groepsaanvraag mogelijk

Inbouwspecialist certificaten

Deze branchecertificaten zijn speciaal ontwikkeld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) voor de iedereen die specialist wil worden op het gebied van het inbouwen van beveiligingssystemen in voertuigen. IBKI voert de Inbouwspecialist examens uit voor het CCV.

Aangezien inbouwbedrijven een keurmerk van het CVV moeten hebben, is het zaak dat er tenminste 1 gecertificeerde inbouwspecialist beveiligingssystemen werkt.

Buiten die verplichting laat het certificaat zien dat je een specialist bent, iets wat goed is voor je verdere carrière.

L

Lichte educatieve maatregel alcohol & verkeer (LEMA)

Dit theorie-examen is voor trainers die bijeenkomsten gaan leiden in het kader van de Lichte educatieve maatregel alcohol & verkeer (LEMA).

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer. De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag.

In dit geval gaat het om bestuurders die onder invloed van alcohol rijden. Het CBR heeft meer info over hoe zo'n cursus eruit ziet. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

Lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG)

Dit theorie-examen is voor trainers die bijeenkomsten gaan leiden in het kader van de Lichte educatieve maatregel gedrag & verkeer (LEMG).

Educatieve maatregelen zijn cursussen die door de overheid aan bestuurders kunnen worden opgelegd als ze zich op een bepaalde manier hebben gedragen in het verkeer. De cursisten krijgen dan van de trainer o.a. uitgebreide informatie over de negatieve consequenties van hun gedrag.

In dit geval gaat het om te hard rijden door bestuurders. Het CBR heeft meer info over hoe zo'n cursus eruit ziet. Let op: IBKI is alleen verantwoordelijk voor de examinering van de trainer.

M

Mbo-kwalificatiedossier

Een mbo-kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om een diploma te halen. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een mbo-diploma.

Mbo-beoordelingsformulier

Het formulier waarop een mbo-beoordelaar de verrichtingen van een examendeelnemer noteert. Dit formulier is ontwikkeld en vastgesteld door Stichting Stem.

Mijn IBKI

Mijn IBKI is een platform waar deelnemer, werkgevers, opleiders & examinatoren terecht kunnen voor onder meer de volgende zaken:

  • Het boeken & betalen van de meeste IBKI-examens. Bekijk het overzicht.

  • Het inzien van je resultaten & kwalificaties.

  • Het beheren van je persoonlijke gegevens. Het is belangrijk om je e-mailadres up-to-date te houden want we gebruiken het om met je te communiceren.

  • Het registreren van een account.

  • Het opvragen van een nieuw of vergeten wachtwoord.

Voor de examinatoren en opleiders zijn er aparte portalen. Die staan aangegeven op de startpagina van Mijn IBKI.

Ga naar Mijn IBKI

MvIenW-bevoegdheidspassen

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft voor een aantal examens bevoegdheidspassen uit:

Hieronder een voorbeeld van een huidige WRM-bevoegdheidspas en daaronder enkele oudere. In jouw geval staat er alleen de bevoegdheid op waar je een certificaat voor hebt gehaald.

Hieronder de meest recente WRM-bevoegdheidspas die sinds 1 juli 2020 wordt afgegeven door IBKI.

Voorkant huidige WRM-bevoegdheidspas

Achterkant huidige WRM-bevoegdheidspas

Hieronder de t/m 30 juni 2020 afgegeven WRM-bevoegdheidspas.

  • De standaard geldigheidsduur is ook hier 5 jaar en staat onderaan de pas.

  • Rechtsonder staat een hologram met de tekst ibki.

Voorkant voorlaatste WRM-bevoegdheidspas

Achterkant voorlaatste WRM-bevoegdheidspas

WRM-stagepas

Dit is de meest recente WRM-stagepas die sinds 1 juli 2020 wordt afgegeven door IBKI.

Voorkant huidige WRM-stagepas

Achterkant huidige WRM-stagepas

Ongeldige, verlopen passen

Onderstaande WRM-bevoegdheidspassen zijn in het verleden uitgegeven en niet meer geldig. De ontheffingspas bestaat niet meer, die is ooit vervangen door de stagepas.

N

NIVRE

Het NIVRE staat voor het Nederlands Instituut Van Register Experts. NIVRE registreert aangesloten schade-experts die voldoen aan de eisen van het instituut en beheert daarnaast een aantal verwante registers.

O

OGS+ bevoegdheidspas

De OGS+ bevoegdheidspas wordt gegeven aan geslaagde deelnemers van de OGS+ examens. Het verschilt van de WRM-bevoegdheidspas in de zin dat de OGS-bevoegdheid niet wettelijk geregeld is binnen de WRM. Vandaar dat IBKI een aparte OGS-bevoegdheidspas op creditcardformaat uitgeeft.

De OGS-bevoegdheidspas is geldig voor alle rijbewijscategorieën. Alleen moet je wel de WRM-bevoegdheidspas hebben voor het voertuig waarin je les geeft. Heel praktisch: je kan niet zomaar in een categorie C voertuig OGS-trainingen gaan geven met alleen categorie B op je WRM-bevoegdheidspas.

Is je WRM-bevoegdheidspas verlopen of ongeldig verklaard? Dan is je OGS-bevoegdheidspas niet meer geldig is.

Optische & Geluidssignalen Plus (OGS+) certificaat

Dit branchecertificaat is speciaal ontwikkeld en verplicht voor de rij-instructeurs die OGS+-trainingen willen geven aan medewerkers van de hulpdiensten zoals politie, brandweer of ambulance.

IBKI voert de Rij-instructeur OGS+ examens uit voor het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid. Voor de opleiding zelf kun je bij andere opleiders terecht.

P

Proeve van Bekwaamheid (PvB)

De categorienaam voor de mbo-praktijkexamens die vóór schooljaar 2021 zijn gemaakt of ingegaan.

Dit zijn alle PvB's die we (nog) aanbieden: AMB, AT, EAT, TSPA, BAT, EBAT, TSBA, FT, EFT, SCT, ESCT, MFT, EMFT, VMT, EVMT, TSVM.

Nieuwere examens die sinds schooljaar 2021 zijn gemaakt of ingegaan worden de Beroepsvaardigheidsexamens (BVE) genoemd.

R

RDW

De RDW registreert o.a. gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland en ziet bovendien toe op de APK. Als zelfstandig bestuursorgaan valt het onder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sinds 1996 is de officiële naam Dienst Wegverkeer maar is het nog steeds bekend als RDW.

RDW-bevoegdheidspas

De RDW geeft voor een aantal examens bevoegdheidspassen uit:

Hieronder een voorbeeld van een huidige RDW-bevoegdheidspas. In jouw geval staat er alleen de RDW-bevoegdheid op waar je een certificaat voor hebt gehaald.

Voorbeeld van de voorkant van een APK-bevoegdheidspasVoorbeeld van de voorkant van een APK-bevoegdheidspas

T

Technisch specialist

Een beroepsvaardigheidsexamen (BVE) op mbo-niveau 4. Deze mbo-examens hebben verschillende contexten: personenauto (PA), bedrijfsauto (BA) & motorfiets (MF).

V

VNA leasing I & VNA private lease certificaten

De VNA leasing I & VNA private lease certificaten zijn speciaal ontwikkeld voor de autoleasebranche en helpen je bij je carrière.

IBKI voert de VNA-examens uit voor de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

VOG-verklaring

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat zien dat je justitiële verleden geen belemmering is voor het uitvoeren van functies zoals APK-keurmeester of rij-instructeur zijn. Het wordt uitgegeven door Justis. Aanvragen kan via het VOG-stappenplan van IBKI.

W

WRM-geschiktheidstest

 De WRM-geschiktheidstest is een computerexamen van 90 minuten. Deze test moet je alleen doen als je niet het juiste schooldiploma als vooropleiding hebt.

Aanmelden doe je via je Mijn IBKI account.

De test bestaat uit 3 blokken met opgaven.

  1. Beroepscompetenties: 30 opgaven met 2 stellingen per opgave
    Hierbij beoordelen wij of je eigenschappen aansluiten bij het rij-instructeursberoep. De stellingen gaan over vaardigheden, opvattingen en houding die een goede rij-instructeur nodig heeft. Je moet steeds voor 1 stelling kiezen.

  2. Taalvaardigheid: 3 korte artikelen, met per artikel 3 meerkeuzevragen
    Hierbij beoordelen wij of je de Nederlandse tekst begrijpt door het juiste antwoord te kiezen. Er wordt dus geen kennis getoetst. Het gaat hier om artikelen die voor rij-instructeurs interessant zijn.

  3. Casusvragen: 9 meerkeuzevragen
    Hierbij beoordelen wij je coachingsvaardigheid. Deze vragen komen uit de beroepspraktijk van een rij-instructeur. Een casusvraag geeft een voorbeeldsituatie uit een rijles waarin je moet kiezen of beslissen.

Om te slagen moet je tenminste 35 opgaven goed hebben beantwoord. Je mag je dan aanmelden voor het examen categorie B (als je 18 jaar bent en een geldig rijbewijs B hebt).

Bij een lagere score mag je je aanmelden voor een herkansing. Je kan alleen de hele geschiktheidstest herkansen, niet 1 blok of 2 blokken.

WRM-herintrederstraject

Het herintrederstraject is een vrijwillig WRM-examentraject voor rij-instructeurs die om verschillende redenen hun WRM-bevoegdheidspas weer willen halen.

Het herintrederstraject is geschikt voor je als je:

  • weer rijles wilt gaan geven nadat je er niet meer dan 5 jaar tussenuit bent geweest. Vanaf 6 jaar moet je van vooraf aan beginnen.

  • voor de verloopdatum geen nieuwe VOG-verklaring hebt aangeleverd.

  • voor de verloopdatum van je pas niet alle 6 dagdelen/18 uur aan verplichte bijscholingscursussen binnen 5 jaar hebt gevolgd.

  • voor de verloopdatum van je pas gezakt bent voor de 1e en 2e praktische begeleidingen en er geen tijd is om een 3e praktische begeleiding te doen.

  • niet in aanmerking komt voor de automatische 6-maanden verlenging én het educatief traject omdat je slechts aan 1 of 2 voorwaarden voldoet.

Het herintrederstraject verschilt per WRM-certificaat. Bekijk het overzicht in onderstaande tabel.

Welk verlopen WRM-certificaat heb je?Het traject voor herintreders is dan als volgt

Certificaat B

WRM-examens B fase 1, fase 2 & fase 3 (20 uur actieve stage en daarna een stagebeoordeling)

Certificaat B en 1 of meer van de certificaten A, C, D, E achter B of E achter C/D, T

WRM-examens B fase 1, fase 2 & fase 3 (20 uur actieve stage en daarna een stagebeoordeling)

Alleen certificaat A

WRM-examen A fase 1, WRM-examen B fase 2 & WRM-examen A fase 3 (10 uur actieve stage en daarna een stagebeoordeling)

Alleen certificaat T

WRM-examen T fase 1, 2 & 3 (8 uur actieve stage op een oefenterrein + 5 uur actieve stage op de openbare weg en daarna een stagebeoordeling)

WRM educatief traject

Het educatief traject is een speciaal maatwerktraject aan theorie- en praktijkcursussen, gevolgd door een praktische begeleiding.

Het is gemaakt voor rij-instructeurs die een verlenging van 6 maanden van hun WRM-bevoegdheidspas hebben ontvangen. Zo krijg je als rij-instructeur de kans om binnen een half jaar alsnog je WRM-bevoegdheidspas te verlengen.

Het educatief traject is altijd maatwerk omdat deze bijscholingscursussen moeten aansluiten op de onvoldoende beoordelingscriteria van de laatste 3 praktijkbegeleidingen van de rij-instructeur.

Die verlenging ontvang je alleen als je aan deze 3 voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden gelden alleen als ze gebeuren of gedaan zijn vóórdat je WRM-bevoegdheidspas is verlopen.

  • Je hebt een onvoldoende gekregen voor de 3e praktijkbegeleiding (ofwel de 2e herkansing).

  • Je hebt alle 6 dagdelen/18 uur aan bijscholingscursussen gevolgd.

  • Je hebt een originele, geldige VOG-verklaring aangeleverd.

Voldoe je niet aan alle 3 de voorwaarden? Dan moet je het herintrederstraject volgen.

Hoelang duurt het educatief traject en waar bestaat het uit?

Het educatief traject duurt 18 uur in totaal: 6 dagdelen van minimaal 3 uur. Het traject bestaat uit theorie- en praktijkcursussen met tenminste 3 verplichte onderdelen. Het intakegesprek is hierbij altijd het startpunt of eerste dagdeel omdat je hier samen met je opleider een lesplan op maat maakt. Het bestaat uit:

  • Een intakegesprek tussen opleider en rij-instructeur, inclusief het maken en ondertekenen van een lesplan & gesprekverslag.

  • Minstens 2 praktijklessen van de rij-instructeur met een eigen leerling.

  • Een eindgesprek tussen opleider en rij-instructeur, inclusief het maken en ondertekenen van een gesprekverslag.

Belangrijk:

  • Voor de praktijklessen worden IBKI-beoordelingsprotocollen ingevuld. Ze worden niet geregistreerd bij IBKI maar wel bewaard als bewijs.

  • De verplichte onderdelen moeten worden aangevuld met theoretische bijscholingscursussen. Let op: deze theoretische bijscholingscursussen mogen niet alleen bestaan uit de verplichte theoretische bijscholingscursussen die rij-instructeurs normaal al volgen om hun bevoegdheid te verlengen.

  • Je mag aan meerdere deelnemers tegelijk lesgeven maar een lesplan op maat is verplicht.

Wat moet ik als rij-instructeur tijdens een educatief traject doen?

Je moet naar een opleider gaan en vragen om een educatief traject te starten. Dit is een maatwerktraject dat je samen met de opleider opstelt en laat certificeren door het IBKI. De bedoeling is dat je aan je zwakke punten gaat werken die ervoor gezorgd hebben dat je 3 praktische begeleidingen niet hebt gehaald.

Het educatief traject duurt 18 uur in totaal: 6 dagdelen van minimaal 3 uur. Het traject bestaat uit theorie- en praktijklessen met tenminste 3 verplichte onderdelen. Het intakegesprek is hierbij altijd het startpunt of eerste dagdeel omdat je hier samen een lesplan op maat maakt.

Overzicht educatief traject

Een intakegesprek tussen opleider en rij-instructeur, inclusief het maken en ondertekenen van een lesplan & gesprekverslag.

Minstens 2 praktijklessen van de rij-instructeur met een eigen leerling.

Een fysiek eindgesprek tussen opleider en rij-instructeur, inclusief het maken en ondertekenen van een gesprekverslag.

Na afronding van het 6 dagdelen/18 uur durende educatief traject volg je een aparte praktische begeleiding.

Slaag je hiervoor? Dan word je WRM-bevoegdheidspas verlengd met 5 jaar. De 5-jaar verlenging start nadat de 6-maanden verlenging afloopt.

Volg je de cursussen niet of haal je het praktijkexamen niet? Dan verloopt je WRM-lesbevoegdheid. De enige kans om dan nog de WRM-bevoegdheid te halen is via het herintrederstraject.

Volg je het educatief traject wel maar zak je voor de afsluitende praktische begeleiding? Dan word je WRM-bevoegdheidspas weer met 6 maanden verlengd en ga je het herintrederstraject opnieuw doorlopen.

Belangrijk:

  • Voor de praktijklessen worden IBKI-beoordelingsprotocollen ingevuld. Ze worden niet geregistreerd bij IBKI maar wel bewaard als bewijs.

  • De verplichte onderdelen moeten worden aangevuld met bijscholingscursussen. Deze bijscholingscursussen mogen niet alleen bestaan uit de verplichte bijscholingscursussen die rij-instructeurs normaal al volgen om hun bevoegdheid te verlengen.

  • IBKI laat de opleider de cursussen registreren en kan steekproeven uitvoeren.

  • Je hoeft geen nieuwe VOG-verklaring op te sturen als deze niet verlopen is.

Zijn de bijscholingscursussen binnen een educatief traject altijd 1-op-1?

Nee, dat hangt van de opleider en de bijscholingscursus af. De opleider mag de afgesproken lessen zowel aan jou individueel als aan een groep geven, maar er moet wel sprake zijn van maatwerk.

Hebben de bijscholingscursussen tijdens het educatief traject ook examens?

Dat hangt ervan af, de bijscholingscursussen die je voor 6 dagdelen/18 uur moet volgen tijdens het educatief traject hebben geen examens.

Je moet wel verplicht aanwezig zijn. De opleider kan wel testen of je voldoende kennis hebt meegekregen met bijvoorbeeld een aantal meerkeuzevragen na afloop.

Het educatieve traject wordt wel afgesloten met een praktische begeleiding wat een soort praktijkexamen is.

Hoe kan ik als opleider verzoeken voor een educatief traject certificeren?

Alle educatieve trajecten moeten eerst gecertificeerd worden door het IBKI. Hieronder de stappen voor het certificeringsproces.

Stap 1: De check

Ben je als opleider al bekend bij het IBKI als aanbieder van theoretische bijscholingscursussen? Dan kun je direct door naar stap 2.

Ben je als opleider nog niet bekend bij het IBKI als aanbieder van theoretische bijscholingscursussen? Dan moet je eerst het volgende doen:

  • Een gewaarmerkt digitaal uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) opsturen via de keuzehulp.

  • Na ontvangst doen we een kredietwaardigheidscheck.

  • Na goedkeuring sturen we een overeenkomst die je moet tekenen en terugsturen.

Gedaan? Dan kun je verder met stap 2.

Stap 2: De intake

Nadat je aanmeldingen krijgt van rij-instructeurs voor een educatief traject ga je eerst de intakegesprekken voeren en de lesplannen per deelnemer opstellen. Het intakegesprek begint altijd vóór het indienen van de certificeringaanvraag en de daadwerkelijke start van dagdeel 2 t/m 6.

Bij het intakegesprek bespreek je de 3 beoordelingsprotocollen van de rij-instructeur en schrijf je op welke doelen de deelnemer wil behalen. Dit alles vat je samen in een lesplan & gesprekverslag. Dat laatste moet ondertekend zijn door de opleider en de deelnemer.

Stap 3: De aanvraag

Voor de certificeringsaanvraag moet je de volgende documenten meesturen:

  • Gegevens opleider.

  • Gegevens docent.

  • Het ondertekende gesprekverslag.

  • Het lesplan.

  • Een kopie van het beoordelingsprotocol van de 3 praktijkbegeleidingen.

Als je alles verzameld hebt, kun je de aanvraag starten via de keuzehulp. Binnen 2 weken nemen we contact op over de goedkeuring. Het kan zijn dat we extra info nodig hebben. In zo'n geval moet je dat eerst aanleveren.

Stap 4: Het lesplan uitvoeren & afronden

Na goedkeuring start je met het uitvoeren van het lesplan, inclusief de 2 praktijklessen. Hier vul je per praktijkles een beoordelingsprotocol in. Alles afgerond? Dan voer je een eindgesprek en maak je een eindgesprekverslag die zowel opleider als deelnemer ondertekenen.

Het eindgesprekverslag stuur je samen met de beoordelingsprotocollen van de 2 praktijkcursussen naar ons op. Na goedkeuring registreren we het educatieve traject als voltooid. De rij-instructeur kan vervolgens de verplichte praktische begeleiding bij ons aanvragen die binnen de verlengingperiode van 6 maanden moet worden uitgevoerd.

Als je alles verzameld hebt, kan je het uploaden via de keuzehulp.