![Een man vult een document in dat op een klembord bevestigd is.](https://a.storyblok.com/f/246564/4096x2731/12993ee786/keuring.jpeg/m/2560x1440/filters:format(webp))
Begrippenlijst
Niet bekend met alle vaktermen voor je categorie? Lees hier de uitleg.
A
De algemene periodieke keuring (APK). De verplichte autokeuring die in 1985 in Nederland werd ingevoerd.
APK's in Nederland mogen alleen worden uitgevoerd door een bevoegde APK-keurmeester met een geldig Nederlands APK-certificaat en Nederlandse APK-bevoegdheidspas. Vergelijkbare passen of certificaten uit het buitenland zijn niet geldig.
Qua schrijfwijze van de afkorting houden we die van de RDW aan die hoofdletters blijft gebruiken. Normaal gesproken wordt het met kleine letters geschreven: apk.
Pas uitgegeven door het RDW aan deelnemers die geslaagd zijn voor hun APK-keurmeester examens en het APK-keurmeester certificaat hebben ontvangen. Daardoor zijn ze bevoegd om APK's uit te voeren.
Je bent verplicht om de APK-bevoegheidspas te laten zien als een klant of een steekproefcontroleur om je APK-bevoegdheidspas vraagt. Lees meer in de de Wegenverkeerswet 1994.
Voorbeeld van APK-bevoegheidspas:
Certificaat/diploma dat bewijst dat je de APK-keurmeester examens hebt afgerond en dat je bevoegd bent om een APK uit te voeren. Je ontvangt het na het slagen voor een APK-keurmeester examen. Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.
De examens keurmeester periodieke keuring voor APK1, APK2, APK3 en de bevoegdheidsverlenging / hercertificering hiervan die om de 2 jaar gedaan moet worden.
Waar ze voor staan:
APK1: zware (bedrijfs)voertuigen & zware aanhangwagens. Deze 2 APK1 examens worden alleen als combinatie afgenomen.
APK2: lichte voertuigen.
APK3: landbouwvoertuigen.
Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.
De APK-examencommissie bestaat tenminste uit een secretaris en een examinator en is verantwoordelijk voor het afnemen van APK-keurmeester examens.
Van ieder examen wordt een verslag gemaakt dat 3 maanden na het examen door IBKI wordt bewaard.
IBKI stelt de commissie voor ieder examen opnieuw samen. Een APK-examencommissielid mag nooit eigen familieleden, leerlingen of zakelijke relaties (inclusief personeel) examineren.
Een bevoegde persoon die een APK uit kan voeren. Deze keurmeester is vaak bij een garagebedrijf in dienst en moet in het bezit zijn van een APK-bevoegdheidspas. Lees meer in de Wegenverkeerswet 1994.
B
Het praktijkexamen Branchemedewerker basis fiets/tweewieler is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.
Het geeft een startende fietstechnicus een mooie erkenning van hun kennis en ervaring en is een opstap om hierna het Branchespecialist fiets/tweewieler certificaat te halen.
Het praktijkexamen Branchespecialist fiets/tweewieler, onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten namelijk niet goed aan bij startende fietstechnici zonder relevante certificaten of diploma's. Nu hebben deze fietstechnici wel degelijk vakkennis in de praktijk opgedaan. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.
Het praktijkexamen Branchespecialist fiets/tweewieler is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.
Het geeft een ervaren fietstechnicus een mooie erkenning voor hun kennis en ervaring en laat werkgevers en klanten zien dat ze met een echte pro te maken hebben.
Onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten niet goed aan bij ervaren fietstechnici zonder andere relevante certificaten of diploma's.
Nu hebben deze fietstechnici wel degelijk veel vakkennis in de praktijk opgedaan. Van verkoop tot het meer complexe sleutelwerk. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.
Het praktijkexamen Branchemedewerker basis scooter is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.
Het geeft een startende scootertechnicus een mooie erkenning van hun kennis en ervaring en is een opstap om hierna het Branchespecialist scooter certificaat te halen.
Het praktijkexamen Branchespecialist scooter, onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten namelijk niet goed aan bij startende scootertechnici zonder relevante certificaten of diploma's. Nu hebben deze scootertechnici wel degelijk vakkennis in de praktijk opgedaan. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.
Het praktijkexamen Branchespecialist scooter is door Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) ontwikkeld.
Het geeft een ervaren scootertechnicus een mooie erkenning voor hun kennis en ervaring en laat werkgevers en klanten zien dat ze met een echte pro te maken hebben.
Onze mbo-opleidingen en het Ervaringscertificaat (EVC) sluiten niet goed aan bij ervaren scootertechnici zonder andere relevante certificaten of diploma's.
Nu hebben deze scootertechnici wel degelijk veel vakkennis in de praktijk opgedaan. Van verkoop tot het meer complexe sleutelwerk. Op deze manier helpt OOMT ze om dat goed in te zetten.
C
De naam voor de score waarbij een deelnemer een voldoende resultaat krijgt - bijvoorbeeld een 5,5 of 6. Bij IBKI kan de cesuur per examen(categorie) verschillen. Dit staat altijd in zowel de reglementen als het stappenplan van een examen.
D
Een persoon die ingeschreven is voor een IBKI-examen en hieraan deelneemt.
E
Een examencommissielid oftewel iemand die toezicht uitvoert over examens. Dit wordt ook wel een gecommitteerde genoemd.
Officieel worden deze examencommissieleden aangesteld door verschillende eindverantwoordelijken en instanties voor wie IBKI het examen uitvoert. Denk aan:
APK: de directeur van het RDW.
WRM: de minister die verkeer in de portefeuille heeft.
VNA: De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen
In de praktijk voert IBKI de organisatie, administratie en de uitvoering van de examens uit voor deze organisaties of personen. De examencommissieleden staan dan ook in een ledenbestand van IBKI.
F
F-gassen zijn synthetische of natuurlijke koudemiddelen of gassen die een negatief, klimaatopwarmend effect hebben.
Ze worden gebruikt in onder meer koelmachines, warmtepompen en airco's. Als je hiermee werkt moet je een certificaat hebben dat je via IBKI kan halen.
I
IBKI is hét instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche. Van examens voor APK, WRM of mbo tot talloze specialistische als OGS+, VNA & REVI. Meer over IBKI.
Deze branchecertificaten zijn speciaal ontwikkeld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) voor de iedereen die specialist wil worden op het gebied van het inbouwen van beveiligingssystemen in voertuigen. IBKI voert de Inbouwspecialist examens uit voor het CCV.
Aangezien inbouwbedrijven een keurmerk van het CVV moeten hebben, is het zaak dat er tenminste 1 gecertificeerde inbouwspecialist beveiligingssystemen werkt.
Buiten die verplichting laat het certificaat zien dat je een specialist bent, iets wat goed is voor je verdere carrière.
R
De RDW registreert o.a. gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland en ziet bovendien toe op de APK. Als zelfstandig bestuursorgaan valt het onder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sinds 1996 is de officiële naam Dienst Wegverkeer maar is het nog steeds bekend als RDW.
V
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat zien dat je justitiële verleden geen belemmering is voor het uitvoeren van functies zoals APK-keurmeester of rij-instructeur zijn. Het wordt uitgegeven door Justis. Aanvragen kan via het VOG-stappenplan van IBKI.