Naar hoofdinhoud

Wat als ik een klacht of bezwaar heb?

Klachten of bezwaren tegen IBKI-beslissingen indienen kan via de keuzehulp

Tijdens het indienen geven we aan wat we van je verwachten.

In het kort komt het hierop neer:

Klachten

Zodra je de klacht hebt ingediend via de keuzehulp ontvang je een bevestigingsmail met daarin het klachtnummer en de uiterlijke datum waarop je een reactie kan verwachten. Dat is meestal binnen 3 weken maar is afhankelijk van de klacht.

De afhandeling van je klacht gebeurt door een IBKI-medewerker die niet betrokken is geweest bij de gebeurtenis waar je over klaagt. Dit zorgt dus voor een nieuwe en onafhankelijke kijk op de gebeurtenis.

Lees ook de volledige wettelijke voorwaarden rondom onze klachtenregeling.

Bezwaren

Dien binnen 6 weken na een besluit door IBKI een bezwaar in via de keuzehulp. Zodra je het bezwaar hebt ingediend ontvang je een bevestigingsmail.

De afhandeling van je bezwaar gebeurt door een onafhankelijke bezwarencommissie. Zowel de voorzitter als de leden hiervan hebben geen binding met IBKI.

Eerst wordt gekeken of het bezwaar gehoord kan worden. Als dat het geval is word je uitgenodigd voor een hoorzitting waarbij ook IBKI aanwezig is. Na afloop brengt de bezwarencommissie een beknopt zittingsverslag en een schriftelijk advies uit. Beide worden naar je toegestuurd. Op grond van dit advies neemt IBKI een beslissing.

Lees ook de volledige wettelijke voorwaarden rondom onze bezwarenregeling.