Naar hoofdinhoud

Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij de stagebeoordeling & praktijkbegeleiding?

Voorbereiding

  • Vertel je leerling vooraf wat je stagebeoordeling of praktijkbegeleiding inhoudt.

  • Neem het reglement scorevoorschrift instructie geven en coachen goed door. Je weet dan op welke punten de inleiding, de kern en de afsluiting van je les beoordeeld worden.

  • Zorg dat je weet aan welke eisen je bij deze beoordelingspunten (criteria) moet voldoen. Deze zijn terug te vinden in het scorevoorschrift instructie geven en coachen. Bij elk beoordelingscriterium staat daarin welk instructeursgedrag de hoogste puntenscore krijgt.

  • Bestudeer de rijprocedure goed, zodat je uitleg, demonstratie en feedback hierop aansluiten.

Uitvoering

  • Zorg dat jij en je leerling vroeg genoeg aanwezig zijn, dit voorkomt stress bij jullie allebei.

  • Zorg dat je les een lesonderwerp heeft dat is terug te voeren naar het daadwerkelijke aanvangsniveau van je leerling.

  • Verwerk de inhoud van de rijprocedure en de handelingsanalyse tot één geheel, dat te gebruiken is als uitleg van je lesonderwerp.

  • Verwerk mogelijke fouten in je uitleg.

  • Betrek je leerling bij je uitleg door gerichte vragen te stellen over eerder behandelde lesonderwerpen.

  • Geef een duidelijke demonstratie die overeenkomt bij de gegeven uitleg.

  • Demonstreer de oefening, afhankelijk van de leerling/de oefening één of meerdere keren. Naar keuze eerst in stappen en daarna vloeiend of omgekeerd.

  • Laat je leerling zoveel mogelijk, zelfstandig, diverse verkeersopgaven oplossen. Kauw niet alles voor maar geef hints die de leerling tot denken aanzetten.

  • Geef in je feedback niet alleen aan dat je leerling een fout heeft gemaakt maar noem ook de onderdelen die wel goed gingen. Geef regelmatig een complimentje.

  • Vertel je leerling niet alleen dat iets niet goed ging maar ook waarom het niet goed ging en hoe het dan wel zou moeten, of laat je leerling dan zelf aangeven hoe het volgens hem/haar wel moet.

  • Verweef het hardop denken/hardop verwoorden in je les.